Thursday 14 February 2013

THAILAND AKU DATANG PART 2


Hari ke-2 aku singgah makan di restoran terapung Bangmud Seafood,Phuket. Semua makanan disana di hidangkan dengan makanan laut yang segar.. Bila ada tempahan makanan, barulah mereka tangkap sama ada ikan @ udang galah yang ditempatkan dalam kolam sangkar yang khas..



Ini adalah pemandu pelancong yang bersama kami.. Beliau adalah warganegara Thailand tapi pandai berbahasa melayu dengan fasih...









Ikan Kerapu

Sebelum makan,posing la dulu.. eee



Menu di restoran makanan laut Bangmud Seafood...

Kelihatan tempat peternakan ikan dalam sangkar yang berhampiran dengan restoran yang aku makan..

Pondok ini adalah tempat pelanggan menjamu selera..


Ini adalah ikan buntal yang akan mengeluarkan duri yang beracun apabila ia rasa teracam.. 

Pekerja di restoran ini sedang melakukan demo apa yang akan terjadi pada ikan buntal ini bila ia rasa terancam dengan menepuk perut ikan buntal itu..

Inilah rupa ikan buntal yang mengeluarkan duri yang baracun.. Gemuk nya... wakakakaakaka



Pelancong asing yang terpegun dengan rupa paras ikan buntal yang sedang mengeluarkan duri beracun.. Memang unik.. Aku pun terpegun.. eeee

Ramainya peminat ikan buntal ni.. eeee




Inilah sampan yang membawa kami makan di restoran makanan laut ini..

Selepas menikmati jamuan makan tengahari, bot kami balik semula ke jeti



Keadaan di jeti sangat sesak kerana semua bot-bot sedang pulang dan pergi untuk membawa penumpang.


Selesai makan di restoran,kami menuju ke tempat pembiakkan gajah.. Kami di fahamkan jumlah gajah di sini sebanyak 50 ekor.. Kami juga di hiburkan dengan persembahan gajah yang di latih di sini..





Anak gajah yang berusia 4tahun ini sedang menari sambil memusingkan gelung mengikut irama lagu "OPPA GANGNAM STYLE".. Terbaik la.. 







Aku sebenarnya teringin nak pegang gajah ni tapi seram neyh ... wakakakaka


Akhirnya.. Dapat jugak aku pegang gajah ni tapi hujung belalai je la.. eeeee


Ini adalah pelantar menunggang gajah.. 





Ini adalah tempat anak-anak gajah di latih untuk membuat persembahan..

Ini adalah gambar gajah-gajah yang pernah berada di sini.. Aku di fahamkan dahulu gajah-gajah di sini berjumlah melebihi 100 ekor.. Tapi sekarang cuma tinggal kurang daripada 50 ekor di sebabkan kepupusan..



Masih banyak lagi gambar-gambar menarik ketika berada disini yang ada dalam simpanan aku tetapi tak dapat aku paparkan atas sebab-sebab tertentu.. Perjalanan aku masih jauh lagi.. Besok aku akan ke PULAU KRABI..


****TUNGGU****


FOTO BY : AMRAYY




No comments:

Artikel,Video Dan Foto Mungkin Membantu Anda Dalam Pencarian Maklumat..!!!